December 03, 2006

Energie ve mně

Zjistil jsem zajímavou věc, co se týče mé energie, chuti něco dělat, motivace... Nevím proč, ani jak, ale prostě to tak je.
Myslím, že nemám vůbec žádnou vlastní vůli něčeho v životě dosáhnout, není nic konkrétního, co bych nějak strašně chtěl v životě zažít, nemám žádné tajné touhy, o kterých bych si snil, ale nejspíš by se mi nikdy nesplnili a na stará kolena bych si říkal, co jsem v životě všechno chtěl, ale nikdy nedostal...
Možná je to tím, že jsem si jednou uvědomil (už je to pár let), že stejně nestihnu všechno to, co bych chtěl, a že se musím smířit s tím, že se budu během svého života vzdávat stále dalších a dalších svých zálib, protože bude stále méně a méně času. Víte, o čem mluvím? No a protože jsem extrémista a mám velké problémy něco dělat jen napůl (ale o tom třeba jindy), odložil jsem všechny své touhy a tím jsem se najednou stal kompletně bez tuh! Člověk by si myslel, že budu bloudit ulicemi bez duše...
Došel jsem ale k tomu, že mě uspokojuje, když dělám něco, co mě baví. A co jiného v takové chvíli dělat, než začít uspokojovat základní lidské potřeby... Třeba dělat to, co mě dělá šťastným.(A vyhýbat se tomu, co mě dělá nešťastným.) Ale všechno to byli činnosti, které jsem dříve toužil dělat... Takže jsem vlastně jen přestal plánovat a začal dělat prostě jen to, co mě baví právě teď.
Ale znáte takové ty pocity, kdy nemáte chuť jíst, chce se vám na záchod, ale jste líní vstát...? To stejné se mi pak může taky stát v motivaci, chuti něco dělat, tvořit, zažívat. K čemu, vždyť to stejně nemá žádný smysl!? A tady jsem právě zjistil tu zvláštní věc.
Já se vlastně snažím něco dělat kvůli ostatním lidem. Protože to, co mě vždycky baví a co mě vždycky naplní energií je, že to, co dělám někdo ocení, má to nějaký smysl pro někoho jiného, nějak se to někoho dotkne (i kdyby jen jediné osoby), udělá to někoho šťastným... A také mě velmi naplní vidět nějakou osobu dělat něco s naprostým nadšením pro věc. A pak to můžu dělat také, neb, když je pro to někdo nadšený, pak, když se k němu připojím, budeme nadšení oba. A za třetí mě baví opravdu velká většina věcí (které jsou aspoň nějak zajímavé).
A co z toho všeho pro mě vlastně plyne? Že nejradši dělám věci s nadšenými lidmi, jsem s nimi, tvořím něco pro ně... A naopak vlastně ani nemůžu dělat nic jiného.
Proč tohle vlastně píšu? Protože doufám, že z toho někdo bude něco mít. Proč mě nebaví se učit do školy? Protože to dělám vlastně jen pro nenadšené nebo hloupé lidi - naše učitele. (Nebo pro sebe, jak by řekli, ale to už jsem napsal, že to mě taky nebaví) Proč jsem měl rád Houdkovou? Protože byla nadšená a protože ve mně probouzela nadšení. Proč mám rád matfyzáky, tvořící soustředění? (a jejich účastníky) Protože jsou nadšení :) Proč se někdy cítím tak blbě? Protože postrádám lidi, kteří by byli nadšení. Proč bych rád dělal bláznivé věci? Protože tak potkám bláznivé lidi a ti jsou nadšení! Jsem rád nadšený!

6 comments:

Anonymous said...

Nehraj si na dokonalyho buddhistu! ;-)
Jinak pred nedavnem jsem te slysel rikat, ze jsi samotar a v zivote by ses teoreticky obesel bez spolecnosti jinych lidi...co jsem pochopil blbe?
"že se budu během svého života vzdávat stále dalších a dalších svých zálib, protože bude stále méně a méně času" - k tomu jsi dospel jak?

"že jsem si jednou uvědomil (už je to pár let)" - a mne budes vycitat, ze mluvim jak dedecek...

Meldath said...

Všechno! :) Obešel bych se bez nich, ale pak by mě nebavilo žít. (Leda, že bych věděl, že třeba jako na poustevníka se na mě budou chodit dívat lidi, nebo se pak vratím do společnosti a budu jim o tom moct povyprávět...)
Dobře, můžeš se na to podívat ještě z jiného pohledu: Vždycky, když najdeš něco nového, co tě baví a chceš to dělat, tak (pokud trávíš čas plně - nenudíš se) musíš zase nějakou věc jaksi zkrátit, omezit, opustit pro novou...

-> to jsem napsal jen proto, že dříve jsem si nevedl blog a naznačuji, že jsem to vymyslel už dřív...

Lan said...

to jo, mám ráda nadšené lidi také, ale někdy mně přijde blázniví než nadšení, prostě skáčou, hučí, .... dělají(děláte) divné věci, a dělám taky, takže ok.

Anonymous said...

Joo, ty mi mluvíš z duše. ja se sice neomezuju z časovejch příčin, ale taky jsem dospěla k názoru, že v rámci tohohle obrovitananáánskýho vesmíru je to úplně jedno, co děláš. Ale jelikož mám takový trochu anarchistický sklony, řikám si, proč to nedělat dobře? Všechno. Takový protivný a blbý lidi, co se o to nesnažej, mě fakt demotivujou.když s tebou mohu zapět hranatýho brášku, hned je na světě líp... (Kriza)

Anonymous said...

Hodne zajimavy clanek. Podle zacatku jsem ani netusila jak moc s tim budu souhlasit az ho doctu. Vidim ze jsi ho psal uz hodne davno a chtela bych se zeptat jestli mas stale stejny nazor a porad si za timto clankem stojis? Mam podobne pocity a casto se ptam proc mam delat neco pro sebe? ma to vyznam? nic z toho neni ... ale kdyz mam moznost udelat neco pro kohodoliv jineho jsem svym spusobem stastna a neni nic co bych za tuto moznost nekomu pomoct vymenila. Ale mam s tim hodne problemu. Jak uz ze strany rodicu tak ze strany pritele a nejblizsich pratel. Casto od nich slychavam ze mam otevrit oci a ze me diky teto vlastnosti mnoho lidi v okoli vyuziva. Ano je to tak vidim to taky ale kdybych mela zit jen sama pro sebe - to bych nezila. Neumela bych to. Je to tak spatne? Jedinou silu kterou mam proto abych rano vubec vylezla rano z postele ziskavam prave tim ze tady nejsem zbytecna ale ze tady jsem pro nekoho. Jen vestsinou kolem me neni dost nadsenych lidi pro vec - spise jsem rada kdyz v nekom to nadseni pro cokoliv muzu probudit a ze nemam pro co byt nadsena ja NO A CO? o to tady prece nejde :-) jen to nejde vsem vysvetlit. Zajimal by me tvuj nazor :-)

Meldath said...

Ahoj neznámá,
je zajímavé pročíst si svůj dávný článek se svou aktuálností... Ano, myslím, že se s ním stále stotožňuji, i když bych to dnes asi řekl jinak. Myslím si, že člověk by dokonce v ideálním případě "měl" dospět do blaženého stavu, kdy nepotřebuje žít kvůli sobě a jediné, co ho možná ve světě drží, jsou ti ostatní. Nemusí to být ale jen nejbližší, můžeš žít roky klidně jako poustevník, ale ten smysl to bude mít, až když se o tom někdo dozví...

Jiná cesta je smířit se s tím, že věci nemají smysl. Možná je to cesta nejosvícenější, pokud ale máme fungovat ve společnosti, určitě není dostatečná.

Nejdůležitější je ale žít. Žít v nadšení, zapalovat pro to ostatní, vždyť se podívej kolem na ty vážné tváře! :) Dělat, co tě baví, nejlíp s někým... Co víc dodat?

Hodně štěstí! ;)