May 13, 2008

Aikidó

Musím přiznat, že se mě stále z čundru drží neskonale úsměvná nálada. Je to jako bych právě přijel, nadšen ze všeho, co jsem zažil. Nic včetně školy mi nedokázalo mou vlnu narušit, jako bych se do ní pokaždé okamžitě vrátil, jen otřen o trpkost, ale hned zas oprášen. Myslím, že jsem se tam vážně zmeditoval. (Zní to skoro jako zhulil:)) O to víc mě asi dnes nadchlo cvičení aikidó, kam nyní už vcelku pravidelně chodím. A to tak, že vám o něm i cosi napíšu...

Navštevuji cvičení v Aikidó Centru Fudóshin v Praze, jehož hlavním vedoucím je Václav Kubát, dobře známý jak na matfyzu jako učitel, tak i jako sensei se 4. danem mezi aikidó žáky. Docházím na cvičení dvakrát týdně (mohu až pětkrát), přičemž jednou míváme právě jej a podruhé jednoho z dalších neméně skvělých mistrů. Míváme i vlastní víkendové stáže - jakási soustředění - a přitom máme ještě na výběr spoustu dalších, které se často konají. Tedy o možnost intensivně cvičit není nouze...
Co to vlastně ale je aikidó? Aikidó není jen obranné bojové umění, jak je asi obecně známo. V překladu toto japonské slovo znamená asi "cesta harmonie mysli" či "cesta harmonické životní síly". Důležité je ale právě to slovo cesta - dó, znamená to, že jde i o jistou filosofii, je to něco, co ovlivní i vaši psychiku. Neméně důležité je i ai - harmonie a ki - energie. Ty jsou totiž základem všech technik, celého přístupu. Aikidista využívá akce protivníka proti němu samému, dokáže přijmout jeho energii a vhodně ji transformovat ve svůj prospěch. A svou neútočností získává aikidó jedinečné postavení ve světě bojových umění...
Dost už ale teorie, je velkou pravdou, že co je to aikidó opravdu zač, pozná člověk jen až na vlastní kůži, žádné čtení, přemýšlení mu to nikdy neukáže. Je to jako s meditací, nikdy nezačnete meditovat, když nad tím budete jen přemýšlet :) A toto cvičení je opravdu skvělá meditace, velmi uvolňující způsob, jak se udržet svěží a jak vyčistit svou hlavu od všech denních zbytečností...

Jsem teď pro aikidó úplně nadšený, i když je to už pár let, co ho cvičím. Vždy je totiž co zlepšovat a já ještě nejsem ani na pořádném začátku studia :P S mou současnou veselou náladou se to ale velmi krásně a zajímavě pojí a vlastně mně ji o to víc rozvíjí. Jsem velmi vděčný zakladateli aikidó, Morihei Ueshibovi, a všem, co mě učí toto krásné umění.

5 comments:

Smonty said...

čoveče, ty seš takovej divnej matfyzák (nic ve zlím, ba naopak. skáním obdiv) ale co já matfyzáky znám tak jsou to šílenci do matematiky, fyziky nebo informatiky. ty jsi taková zajímavá odvrácená strana měsíce a přitom náležící do množiny matfyzáků :-)

Anonymous said...

Divnej matfyzák? Vždyť se podívej třeba na fraktály, ty k meditaci přímo vybízejí ;o)

Smonty said...

Ty mi ani nepřipomínej. O nich se chystám psát sočku :-D. A když nad tím tak zpětně přemýšlím tak všickni matfyzáci jsou cáklí a divní. A není to jen tím co se o nich povídá - je to pravda.

Meldath said...

Je asi možná pravda, že nejsem až zas tak typický z řad matfyzáků... Možná jsem ale typický z těch, co nejsou typičtí z řad matfyzáků :P

Unknown said...

:-D Meldathku:-D Jak jsem se sem jenom dostala...?:)