May 19, 2011

Vzdělávání učitelů matematiky

K psaní toho článku mě motivuje již dlouhodobě kritický postoj k výuce učitelství matematiky na MFF. Pro začátek si udělejme malé srovnání ve dvou studijních programech, které zajišťují aprobaci k učitelství matematiky či fyziky jako doplněk k odborným programům. Tj. vlastně jsou to podmínky, které by měl budoucí učitel splnit za předpokladu, že odborně svůj obor plně ovládá.

Ze srovnání na první pohled vyplývá jistá "štíhlost" matematického programu, přestože by oba dva programy měly být sobě vlastně ekvivalentní. Při bližším zkoumání člověk zjistí, že co se týče povinných předmětů, tak jsou na tom prakticky stejně. U obou jsou to 3 pedagogické praxe, 2 pedagogiky, 1 psychologie a 1 didaktika. Fyzika má navíc 1 didaktiku. V čem se zdá tedy program fyziky lepší? Možná v doporučených předmětech? Možná nejsou ve studijních plánech, ale matematik na ně přesto může chodit, namítnete. Kdo se ale stará o studijní plány? Proč by je tam matematik nemohl nalézt? (Jen v závorce uvádím, že všechny tyto nepovinné předměty jsou garantovány KDF - katedrou didaktiky fyziky.)

Dalšího srovnávání se vyvaruji tím, že mohu po ověření prohlásit, že i v ostatních kombinacích studia je vidět, jak fyzikální studijní plány předcházejí matematické v doporučených volitelných předmětech. Za nejdůležitejší bych považoval dva doporučené již (!) ve třetím ročníku: Rétorika a komunikace s lidmi a Sociální dovednost a práce s lidmi. Proč důležité? Protože to jsou dle mého názoru základní dovednosti, které by měl učitel mít. A protože jsou ty předměty učeny zážitkově a studenti si opravdu zkouší to, co se učí. Výsledkem je, že se opravdu naučí něco, co v praxi využijí. Takové předměty by dle mého názoru měl absolvovat každý učitel povinně a to včetně všech doktorandů na mff, kteří se podílejí (mnohdy neslavně) na výuce a cvičeních pro mff.

A proč vykřičník? Tím se dostávám ke své nejtvrdší kritice, kterou nyní naplno nasměruji na konkrétní program (kombinace matematika-deskriptivní geometrie), který uvádím jen z toho důvodu, že je na rozdíl od dvojkombinací jediný garantován pouze KDM - katedrou didaktiky matematiky, od které vlastně teď studuji většinu předmětů. Link směruje jen na navazující magisterské studium, protože se ani nemusíte obtěžovat čtením bakalářské koncepce, která neobsahuje jediný neoborový předmět. Co je tedy podle mě nejvíc špatně?

Hlavní problém spočívá v samotné výuce pedagogických dovedností budoucích učitelů. Proč z pětiletého studia přichází první předmět, který se nějak týká samotné výuky středoškoláků až ve čtvrtém ročníku? Proč nejsou studenti nijak motivováni zajímat se o pedagogickou činnost již v nižších ročnících? Copak to stihnou všechno dohnat v posledních dvou letech, kdy budou mít hlavy plné všelijaké odbornosti, ale již ztratí zdravý kontakt se svými (v tu chvíli již bývalými) vrstevníky ze střední školy? Kdy ale ten kontakt vlastně znovu získají? Nejbližší je tomu asi pedagogická praxe, kterou když sečteme za oba předměty, tak trvá dva a půl měsíce. Což když si ale přepočítám na 5 let, zjistím rychle, že se to dá zmáknout výukou každý semestr 1 týden. Není to málo, ptám se? Je po pedagogické praxi dostatečná zpětná vazba pro studenta, aby se poučil z chyb a měl možnost se zlepšit? Z mých zkušeností ze dvou praxí, pokud nemáte dobrého učitele, u kterého děláte praxi na střední škole, nemáte šanci. Ze strany mff je celá praxe uznána po jediné návštěvě (hospitaci), která zpravidla nemá nijak valnou hodnotu.

Návrhy na zlepšení kontaktu se středoškoláky? Zaprvé bych vedle praxe zavedl ještě seminář týkající se přímo z praxe, aby se důkladně zpracovaly zpětné vazby a výstupy z praxe (po stránce psychologicko-pedagogické). Za druhé bych praxe rozšířil již na nižší ročníky v návaznosti např. na prvácký proseminář matematický, kde se probírají náročnější středoškolské úlohy. Po jeho absolvování by přece již každý měl být dostatečně fundován na to, aby to zkoušel vysvětlit středoškolákům v rámci nějakého středoškolského matematického semináře, který by se po dohodě poskytoval nějaké střední škole (třeba i zdarma) a kde by učili studenti učitelství. Po výuce by ihned následovala zpětná vazba. Dalším návrhem je aspoň doporučená účast na organizaci soustředění (i jiných akcích) pro středoškoláky, např. ŠMF či MKS. Proč by to nemohl být i nějak kreditově ohodnocený přemět? Času to zabírá opravdu hodně. A zkušeností to dodá taky hodně.

Jak to tedy vlastně nyní funguje? Po prvních třech letech odborné přípravy následují dva roky s praxemi (již jsem zmínil nedostatky), pedagogikami, psychologii a didaktikami. Kromě těchto již zmíněných předmětů najdeme ve studijním plánu ještě jeden, který by aspoň dle názvu mohl mít něco společného se způsobem výuky (byť oborově laděný), tedy Metody řešení matematických úloh. Toť vše. Rozeberme si to podrobněji...

Metody řešení mú: Předmět se mi líbil, ale bohužel nebyl moc praktického rázu. Ano, probrali jsme různé středoškolské příklady. Ano, řekli jsme si, kde se dělají chyby a proč. Ano, ukázali jsme si různé metody řešení úloh. Nevyzkoušeli jsme si ale, jak přistupovat k žákovi, který používá netradiční metody, které si třeba sám vymýšlí. Nenaučili jsme se vést žáka, který u tabule udělá chybu. Nenaučili jsme se, co dělat, když žák při řešení řekne, že neví jak dál.
Zápočet byl z vypočítání některých úloh (klasická středoškolská písemka).

Pedagogika I, II: I se seminářem, který se vyplatí absolvovat, je to obsahově celkem rozumně postavený předmět, ve kterém člověk musí i nějak pracovat, dozví se nějaký teoretický základ a získá nadhled. Obecně předmět nelze kritizovat a řekl bych, že se (jakožto teoretický) předmět učí v dostatečném rozsahu. Co je problém, je konkrétní realizace některých přednášek (zejména RNDr. Zieleniecové), které byly tak suché, jak jen to šlo. Celkem jsem zažil asi 4 dvouhodinovky výkladu a prohlížení nejrůznějších statistik a údajů v tabulkách o vzdělávání. To jsou hodiny, které bych si opravdu rád odpustil. Koho to zajímá, ten si to najde. Proč to tak dlouze vykládat? K čemu nám to bude? Kdybychom místo toho dostali u tabulky, kde se dozvíme, jak je na tom české školství, možnost diskutovat a probrat si možné důvody tohoto stavu a nedostatky, se kterými se musíme potýkat. Ani náhodou! V téhle přednášce po nás nikdo nechtěl, abychom mysleli! Druhý problém je samotný předpoklad, že tento předmět je teoretický. Proč proboha? Pokud ano, tak kde získáme ty zkušenosti, kde si vyzkoušíme ony různé pedagogické přístupy, o kterých se učíme?

Možná by to chtělo někam zakomponovat, když už nechceme zavádět nový předmět... Ale kam s tím? Ptal jsem se na to konkrétně, když jsem podával učitelům zpětnou vazbu na tento předmět. Dozvěděl jsem se, že se některé takové věci dozvím na didaktice.

Didaktika matematiky: Nejtragičtější předmět vůbec. Nejvíc jsem se na něj těšil a náležitě mě potrestal - nejvíc mě také zklamal. Na předmět máme doc. Odvárka, autora mnohých středoškolských učebnic. Pan docent si připravuje celkem zajímavé hodiny a pěkně vypráví. Ty hodiny jsou ale naprosto nemístné, s didaktikou nemají podle mě často nic společného. Probíráme dva druhy témat: nějaké matematické téma (např. finanční mat., kombinatorika apod.) a nějaké pedagogické téma (např. výukový proces středoškolské mat., příprava vyučovací hodiny, přijímací zkoušky na střední školu apod.). V prvním případě se jedná prakticky o pokračování předmětu Metody řeš. mat. úloh. Dozvíme se nějaké zajímavé (to nepopírám) úlohy a řešíme je. Krása. Bez komentáře. Proč? Jak to patří do didaktiky? Proč např. neprobíráme mat. témata z hlediska tvorby ŠVP, rozmýšlení co učit, jak dlouho, jak a proč? Proč jen řešíme úlohy??
A probírání témat pedagogických? To je s odpuštěním v podání doc. Odvárka neprosto nesmyslné a zbytečné. Buď vykládá o trivialitách, které každý ví, nebo prostě uvádí příklady bez jejich důkladného probrání a shrnutí. Konkrétně ke třem výše jmenovaným. Výukový proces? Co jsme si řekli? Triviality, prakticky nic. Příprava vyučovací hodiny? Dalo by se s nadsázkou říct, že jsem si nikdy žádnou přípravu neudělal a na této hodině určitě ne. Že bychom třeba rozebrali, na co si máme dát v hodině pozor, aby se nám nerozložila pod rukama? Že bychom si řekli, jak takové přípravy psát, třídit, používat? Že by nám někdo naši přípravu zkontroloval a dal nám zpětnou vazbu? Nakonec zkritizuji probírání přijímacích zkoušek na sš. Co to je proboha za přístup, rozdat nám 3 druhy testů a procházet si je celou hodinu? Nějaké shrnutí? Nějaká porovnání, pro a proti? Nějaké probrání cílů a smyslu zkoušky? Nic... Vcelku mohu říct, že mi didaktika matematiky nepřinesla vůbec nic. Opravdu. Smutné...

Zápočet za pouhé spočtení příkladů. Stejně jako v metodách řeš. mú. Vysloveně jsem se ptal, co s těmi příklady máme dělat. Třeba je rozebrat s ohledem na sš studenty? Vytvořit jejich bodové hodnocení? Připravit si jejich řešení s ohledem na jeho jasný výklad. Ne. Prostě spočítat. Urážející. Nemístné. Je to opravdu vhodné pro studenty 4. ročníku MFF? Máme takovou úroveň?
A zkouška? Na té jsem ještě nebyl. A všimněte si, jen jediná otázka týkající se studentů: Okruh C - Komunikace se žákem. A ne že bychom to probírali. Mám to tedy chápat tak, že z pojetí tohoto předmětu vyplývá, že učitel matematiky je mechanický stroj na výuku, který jen jako desetinu svých dovedností musí prokázat, že umí roztřídit studentu do skupin, zadat jim samostatnou práci a dokonce vést s nimi dialog!!

Psychologie: V podstatě nejdůležitější předmět v nynější hodinové dotaci, pokud chceme alespoň trochu rozumět těm "objektům" naší práce, žákům. Pokud chceme umět s nimi citlivě pracovat a vhodně i efektivně je rozvíjet. Pokud chceme pracovat s lidmi a ne jen s matematikou. Hmm. A jak to s tímto předmětem je? Máme velmi milou a upovídanou doc. Pavelkovou, která letem světem prochází ty základní znalosti z psychologie (učení, poznávání, motivace, nadání...). Mohu s čistým svědomím říct, že její výklad v člověku tvoří určitý nadhled, který učitel potřebuje, aby mohl být dostatečně citlivý. Boří jisté předsudky a směřuje k zamýšlení. To je rozhodně velké plus. Ale co je tragické na tomto předmětu je opět jeho celková koncepce. Je tu toho tolik, co se učit, a když to v jiných předmětech nenajdeme, navrhuji psychologii roztáhnout na dva semestry a ke každému udělat třeba seminář. Co totiž žalostně chybí je opět praxe. Volám po ní coby po nejefektivnějším prvku vzdělávání. Jak jsem se nedávno dočetl: "Zapamatujeme si 20% z toho, co slyšíme, 50% z toho, co slyšíme a vidíme, 70% z toho, co říkáme a 90% z toho, co děláme." Kdybychom si aspoň něco z toho, co si říkáme, nějak aktivně zkoušeli, zapracovali to do našich metodických příprav na hodiny apod., odnesli bychom si z vysoké školy do života mnohem víc.

Kritiky už bylo dost. Kdo jste to všechno vyslechli, tak se zhluboka nadechněte a zase vydechněte. Lepší? Nic není tak hrozné, jak se zdá. Nakonec student má pořád ještě svobodu být aktivnější než se po něm chce a v patřičných oblastech se libovolně dovzdělat. Položme si ale otázku: nemůže škola udělat více pro zpříjemnění a ujasnění toho, čím by si učitel měl projít?

Proč vlastně jsou ty studijní plány postaveny tak, jak jsou? Jistě je pro to nějaký důvod a sleduje to určitý cíl. Co v tom tedy vidíme? Vidím v tom téměř dokonalou, opravdu podrobnou znalost svého oboru. Odborný nadhled jistě žádnému učiteli z MFF nebude chybět. Je ovšem tento cíl správný, plný, dostatečný? Chceme opravdu mít učitele na prvním místě odborníka? A co je dle tohoto plánu vlastně druhé místo? Jak to formulovat? S minimálním pedagogickým vzděláním. Ano, řekl bych, že nyní vychováváme matematické odborníky s minimálním pedagogickým vzděláním. A to je něco, s čím nesouhlasily snad ani na pedagogice probírané výsledky statistických rozborů otázky: "Co je pro mě učitel?"

Nejradši bych doporučil do studijního plánu ještě předmět z pedagogické fakulty od prof. Hogenové - filosofie výchovy. Tento mi dal ze všeho asi nejvíc. Necítím se ale tak, abych nutil matematiky do filosofie, byť si osobně myslím, že jim to může dát ten největší nadhled, jaký mohou získat.

Co říci závěrem? Byl bych velmi rád, kdyby si z tohoto článku ti, co mají vliv na výchovu budoucích učitelů, něco vzali. Minimálně uvědomění, že z pohledu studenta není stav ani na vysoké škole tak dobrý, jak by se mohlo zdát (když se pořád kritizuje hlavně to střední a základní školství), a že právě oni s tím mohou něco udělat. Velmi rád zodpovím jakékoli otázky. Toto je jen můj první pokus o ucelenější sepsání všech stížností ohledně studia učitelství. Rozhodně to není ale seznam úplný ani přesný, natož mnohdy napomáhající s nápravou. Přesto se budu snažit nápravné snahy rozvíjet a přesněji reflektovat studium na fakultě.

10 comments:

Mohaldir Evitůlie said...

přiznává se že jsem nečetl celý článek, ale pár vět mě ožřejmilo co tím řešit chceš. Mé tvrzení je to ,že Tento systém je zatím tak nastaven a jen velmi ztěžka ho nynější druhá a třetí generace nastaví na zmiňovaňovanou(mezi řádky)uroveň. Je tedy Nás(Vás maldých angažujících studentech) a na časec kdy se vše vidá správným směrem.
Míra-Migr

eeris said...

Btw, Meldathe, jaký mají názor na zmíněné problémy tví spolustudenti učitelé?

Meldath said...

No, to je dobrá otázka. S těmi, se kterými jsem se o tom bavil (žel není jich mnoho), bych se nejspíš v myšlence shodnul. Ostatní nevím, snad se tu i nějaký vyjádří ;)

eeris said...

První krok je formulace problému. To se ti povedlo zdařile a je skvělé, že dokážeš nabídnout i konstruktivní alternativy k současnému stavu.
Co bych možná poznamenal - u rozboru konkrétních předmětů jsou některé návrhy možná snažší napsat na blog, než je potom nějak prakticky uskutečnit.
Např.
"Že bychom třeba rozebrali, na co si máme dát v hodině pozor, aby se nám nerozložila pod rukama? Že bychom si řekli, jak takové přípravy psát, třídit, používat? Že by nám někdo naši přípravu zkontroloval a dal nám zpětnou vazbu?"...existují spolehlivé metody proti "rozložení třídy pod rukama", pokud učitel prostě němá "přirozený respekt"? (já nevím, možná že ano...)

Ovšem celkově na mě formulace problému působila přesvědčivě a mnohá navržená řešení smysluplně (ovšem nutno dodat, že jsem outsider, takže ne nejpovolanější k tomu to hodnotit).

Ale proč jsem se v předchozím komentáři ptal, na co jsem se ptal: Druhý krok je nějaká snaha o řešení problému (předpokládám, že o to ti též jde a že tato esej nemá za cíl jen zanadávat si). A pokud jsi jediný, kdo tohle všechno považuje za problém (a ostatní jsou buď spokojení nebo lhostejní), tak je vůle ke změně pravděpodobně malá (aspoň dokud ostatní nepřesvědčíš, že to skutečně je problém :-).

Drobná poznámečka nakonec: troufám si tvrdit, že mnozí doktorandi by se za "učitele" neprohlásili a nepovažovali (což jde samozřejmě na úkor studentů, kteří s nimi mají cvičení...).

Meldath said...

No, tak nejdřív první část - o praktickém uskutečnění. Uznávám, že spoustu mých narážek není možné brát doslova a pochopím, když nebude snadné je nějak učit. Přesto bych čekal, že se o těch problémech budem přinejmenším bavit.

Na druhou stranu bych nebyl tak skeptický. Dokážu si představit, jak bychom se mohli učit zařídit, aby se třída nerozpadala pod rukama. Tak zaprvé jsme se o tom už bavili na pedagogice (kde jsme to teoreticky probrali u tematu autorita). Čekal bych, že bychom to tedy někdy měli prakticky nacvičit. Možná je pro mě název předmětu "didaktika" příliš zavádějící, ale pokud by se to nemělo učit tam, tak někde ano. Minimálně jako pořádná reflexe po praxi, což, jak jsem slyšel, je již v nové akreditaci nějak zakomponováno.
Jak si psát a třídit přípravy - to bych čekal, že nám zkušený odborník na sepsání spousty středoškolských učebnic bude určitě schopen sdělit a myslím nás i dobře naučit. A že bychom museli v rámci nějaké domácí přípravy vyvinout sami aktivitu a nějakou takovou přípravu sepsat a utřídit, to si myslím, že by klidně mohl někdo profesionálně zkontrolovat a probrat s námi.

K druhé poznámce: Ano, cílem tohoto textu je rozhodně alespoň nějaká diskuze vedoucí ke zlepšení stavu. Zdá se, že k diskuzi opravdu probíhá, leč možná jen ústní a ke mně často neproplouvající. Byť se zrovna včera na hodině didaktiky matematiky tento článek chvilku probíral, k žádné živé diskuzi ze strany studentů ani vyučujícího žel nedošlo. Těžko říct, jestli většinu mých spolužáků kritika oslovuje (některé určitě ano, bavil jsem se s nimi).

Dokážu si představit, že s mou kritikou přílišné jednoduchosti písemky pro 4. ročník by nesouhlasila nešťastná polovina studentů, co tu písemku nenapsala. Ale např. na mou kritiku nemístnosti zápočtové písemky nereagoval prakticky nikdo, takže dosud nevím, jestli jen desinterpretuji název přednášky didaktika matematiky (pak mi ale chybí jiný předmět, kde by se ony věci učily) nebo se ona písemka k didaktice opravdu nehodí. Jediná reakce poblíž tomuto tématu přišla od doc. Odvárka, který doplnil (abych byl úplný a přesný - což jsem v článku opomněl, omlouvám se), že byla ještě druhá podmínka k zápočtu, kterou jsme plnili již minulý semestr, a to analýza určitých příkladů (které jsme dostali - cca 8) z hlediska vhodnosti použití do základoškolských učebnic. Tento úkol mi ale doteď nedává jiný smysl, než že jsme se nějak zamysleli nad vhodností příkladů pro základoškoláky a že jsme odvedli jakousi práci (kontrolu chyb v zadání, řešení příkladu apod.). Problém je v tom, že jsem doteď neslyšel/nedostal žádnou zpětnou vazbu na ten úkol. Nikdo nám neřekl, jestli jsme správně rozebrali příklad, nikdo nám neřekl, jak s našimi výsledky bude naloženo. Práce mě bavila, ale sám z ní nic nemám. Neměla by taková práce mít ale přínos pro studenta? Nehledě na to, že se opět celé týkalo zase jen analýzy příkladů - takže by to podle mě mělo spadat pod Metody řešení mú.

Znovu jsem se trochu rozepsal, ale nedalo mi to nedoplnil poslední aktuální informace.

Jinak ohledně doktorandů s tebou naprosto souhlasím :) Možná ale právě proto bych být vedoucím katedry dbal na to, aby členové katedry byli alespoň základně vzděláni v této činnosti a doporučoval bych jim nějakou minimální ped. přípravu. (Rétoriku a komunikaci s J. Švecem znovu a stále doporučuji) Aby to bylo jasné, toto se ovšem prakticky netýká katedry didaktiky mat/fyz, kde jsou učitelé opravdu výborní. Zatím jsem nezažil jediný předmět, garantovaný onou katedrou, který by učil někdo, kdo by podle mě "neuměl učit". Většinou jsou to naopak profesionálové, že člověk jen kouká, jak jim to jde. V těchto řadách jsou všichni zmiňovaní: doc. Odvárko, doc. Pavelková, mgr. et mgr. Švec. Rozhodně také doporučuji přednášky od doc. Bečváře, doc. Veselého, RNDr. Robové, RNDr. Slavíka a dalších. Znovu připomínám, že má kritika se prakticky netýká těch, kdo učí, ale toho, co učí.

Anonymous said...

Ahoj!

Moje postřehy po prvním přečtení:

Obecně souhlasím, že v českém vysokém školství je co vylepšovat a že veškeré školství zdaleka nepodléhá takovému vývoji jako "na západě". Myslím, že děti a teenageři jsou dnes jiní, než byli v době, kdy vznikla koncepce výuky, podle které se stále více méně učí. Bylo by tedy dobré jim taky přizpůsobit výuku, protože jinak to nemůže směřovat jinam než k jejich demotivaci, které jsme ostatně podlě mě svědky. To lze vidět třeba na vysokoškolských studentech - značnou část zdaleka netrápí vlastní rozvoj a studium tolik jako způsob, jak školou prolézt za co nejméně práce. Trochu to tak asi bude vždycky, ale ve srovnání se "západem" rozhodně máme co dohánět.
V souvislosti se změnou výuky nemám ani tak na mysli samotný obsah, jako právě didaktické metody. Dnešního teenagera je prostě třeba opravdu zaujmout, protože učitel už zdaleka nemá takovou autoritu, jakou měl třeba za dob, kdy naši rodiče hodili do školy. A bez kvalitní didaktické přípravy to jde holt těžko, prostě musíš mi přirozený talent a autoritu.

A teď konkrétněji. Spoustu věcí asi nedokážu posoudit, ale aspoň k něčemu se vyjádřím.

Že by měli učitelé povinně absolvovat něco jako rétoriku a komunikaci považuju za dobrý nápad.
To, že se v Metodách řešení matematických úloh probírají opravdu metody řešení, mi přijde v pořádku. Doplnit to, co ti tam chybělo, by měla podle mě spíš Didaktika, která podle popisu vypadá opravdu smutně. Tam bych si představila, že metody řešení půjdou do pozadí a bude se probírat opravdu didaktika. S tím souhlasím.

Zvýšení počtu hodin praxe mi přijde trochu problematické, protože praxe zatěžují střední školy. Jako učitel na té střední škole nemáš jistotu, jak kvalitně to student dětem odvykládá, musíš se o něho trochu starat, musíš zajistit, že probere to, co chceš apod. Dalo by se to ale možná částečně simulovat tím, že byste si vykládali navzájem na nějakém semináři. Samotný výklad a jeho stavba se tím snad dá ohodnotit stejně dobře jako ve třídě, jen k tomu nemáš ty děti, které bys musel usměrňovat atd. Podle toho, co píšeš, by asi šla vylepšit kritika (hospitace) ze strany vašich učitelů. To sice stojí čas, ale někdo by se na to snad našel.

A nakonec k tomu, jestli by za ŠMF, MKS apod. neměly být kredity. To mi moc nedává smysl. Za prvé to dělají nadšenci a učitelům nemůžeš nijak garantovat, že se budou moct zúčastnit. Celkem každý asi může opravovat úlohy v seminářích a to zas taková extra didaktika není. Na sous se dostane jen celkem málo lidí a co si budem vykládat, vždycky jsme víc času věnovali přípravě neodborného programu než přípravě přednášek. A kdyby se dělal speciální pouze odborný seminář, trochu bych se obávala, jestli by se našlo dost účastníků. Ty hry jsou přecejen dobré lákadlo... :)

Tak to jsou moje první postřehy, jistě by bylo zajímavé si o tom povídat víc...

Měj se krásně!
Kája

Meldath said...

Tvůj první bod je myslím více než výstižný. ("... značnou část zdaleka netrápí vlastní rozvoj a studium tolik jako způsob, jak školou prolézt za co nejméně práce.") Naladění ve společnosti je zkrátka takové a je třeba s tím něco dělat. Ale co? Kdo to ví? ;)

Osobně to na cvičeních řeším tak, že po studentech zkrátka chci hodně práce - domácí úkoly na každé cvičení apod. A když se překlenou přes pracovní odpor, hned se změní atmosféra celého studia.

Celkově po všech debatách bych řekl, že by se určitě měla změnit náročnost předmětu didaktika matematiky (chtít po nás práci), s metodami řešení mú jsem určitě spokojen.

Praxe mohou doplňovat ony simulace na seminářích, přesně! A to mi tam opravdu výrazně chybí.

Reflexe po praxi by měla být, ale zdůrazním, že pedagogická. Dnes jsem se bavil s prof. Dlabem, který se byl u mě na hospitaci, když jsem měl praxi. Bohužel jsem ale dostal jen odbornou reflexi, ze které vyplynulo, že nemohu být dobrý učitel, pokud důkladně nerozumím látce, a že jsem jí dostatečně nerozuměl. Podle prof. Dlaba byly veškeré mé problémy při hodině způsobeny tím, že jsem neměl příklady v hlavě a opisoval jsem je na tabuli z papíru, že jsem nepropojil výklad grafů funkcí s absolutní hodnotou s algebraickým popisem absolutní hodnoty a že jsem zkrátka té látce dost nerozuměl. Pokud bych byl prý v matematice odborník, pak bych nemohl mít žádný problém v komunikaci s žákem a dokázal bych mu vysvětlit danou látku tak, aby jí rozuměl. No, tohle mi přijde s odpuštěním velké zjednodušení situace. Myslím si, že reflexe po hodině a po praxi by se neměly redukovat na odbornou stránku věci, naopak by se měly týkat pedagogicko-psychologické stránky.

Co se týče kreditů za semináře pro středoškoláky a jiné aktivity, dnes mi doc. Bečvář podal zajímavou informaci, že tyto kredity někdy v osmdesátých letech opravdu byly, leč zrušilo se to z důvodu "pozůstatkovosti z minulého režimu".

Zdravím do Německa! Těším se, že věc pořešíme z pohledu studenta v zahraničí ;)

pavel said...

Cau,
clanek jsem si precetl az ted. Predne jsem rad, ze existuji lidi, kteri se pasivne nesmiri s necim, co se jim nelibi.

Napadla me jedna poznamka k tomu, ze by si studenti ucitelstvi prednaseli sami. Neni to podle me optimalni, ale urcite lepsi nez nic. Duvod, proc je tezke ucit na SS, vidim predevsim v tom, jak bojovat s motivaci, nudou, nezajmem a ve spolecnosti tolerovanym postojem, ze lenost premyslet je v poradku.
Ve skupine ucitelu by asi bylo tezke neco takoveho prirozene simulovat, protoze se da spis predpokladat, ze nejaky zajem, nejaka motivace a neco jako soucit se spoluzakem, ktery hodinu vede, tam je. Reknu, jak jsme to nedavno delali na jednom vikendovem lektorskem kurzu. Napsali jsme si na karticku popis zaka, ktereho bysme v hodine nechteli mit. Potom pred kazdym vystoupenim si dobrovolnik vylosoval karticku a behem vystoupeni se snazil chovat podle popisu, cili v podstate umyslne rozvracel neci vystoupeni :) Jeste je dobre rict, ze vystupujici dopredu nevedel, kdo bude mit ulohu rusice. Cele se to nahravalo na video a k zajimavym (pedagogicky nebo komunikacne zajimavym) momentum jsme se pak vratili.
Prislo by mi fajn, kdybychom se o neco podobneho pokusili na fakulte. Co treba prijit za Becvarem a zeptat se jej na to?

Meldath said...

Ahoj,
Tvůj nápad se mi líbí, vypadá to jako pěkné cvičení. Podobných dalších by se jistě dala vymyslet spousta. Myslím, že by se taková určitě měla dělat na nějaké hodině, takže za Bečvářem klidně zajít můžu. Ale těžko říct, jestli s tím může on přímo něco udělat, spíš bude třeba v tomto směru ovlivňovat všechny učetele didaktik a pedagogik...

Který jsi vlastně Pavel? Nějak tě ze jména samotného nepoznávám. Jinak nevím, co myslíš přesně tím, že by si to studenti měli vést sami. Dalo by se říct spíš, že si vystačí sami, ale nejspíš k tomu musí dostat příležitost. Třeba dělat každý semestr nějaký pedagogický víkendový seminář :)

pavel said...

Cau,
nemyslim, ze by si to studenti meli vest sami. Myslim si, ze by si mohli sami prednaset, ale cviceni by mel vest nekdo hodne zkuseny, nekdo jako Jakub Svec :) Ten, kdo by to vedl, by se pozdeji vracel k tem zajimavym momentum a komentoval je.