June 08, 2011

Bouří vody mezi učiteli učitelů?

Má přechozí reflexe vyvolala velké pobouření. Bylo jí na mnoha místech vytčeno mnohé, zejména příliš agresivní postoj znemožňující diskuzi nebo jmenování konkrétních lidí či úřadů, vedoucí k možnému očernění jejich jména. Na druhou stranu je chválena za označení palčivých problémů a zájem něco řešit. Nevím, nakolik se mám omlouvat či hájit, nicméně základní účel splněn byl. Hovoří se, vody bouří.
Přesto musím pro čistotu jmen znovu jasně vzkázat: Omlouvám se všem, které jsem byť i nepřímo jmenoval a cítí se nějak dotčeni či poškozeni. Přijímám veškerou kritiku své ostrosti s tím související a kaju se, že jsem měl pocit, že to musím udělat. Mým cílem nebylo a není někoho poškodit, ale zlepšit celkovou situaci. Přijměte prosím mou kritiku jako reflexi - zpětnou vazbu, která věřím prospěje. Její zvěřejnění ovšem nepovažuji za chybu, stejně jako nepovažuji za chybu veřejné zpětné vazby ve studentských anketách (kam bych býval kritiku jinak napsal - a byla by ještě ostřejší a konkrétnější). Naopak jsem napsal věci v souvislostech, takže dávám možnost lidem k probrání vazeb mezi jednotlivými problémy.
Překonejte tedy prosím mou přílišnou konkrétnost a odložte svůj pocit ublížení či uraženosti a věnujte se podstatě problému. Pomozte označit přesněji, co není dobře nebo by mohlo být lepší. O to mi především jde.

Pokusím se nyní zformulovat svůj ucelenější pohled na problém vzdělávání učitelů (matematiky, ale i jiných).

Nejtěžší zamyšlení se na první pohled zdá, co bychom měli učit. Vzhledem k vysoké odbornosti na MFF si myslím, že hranice téměř nejsou, takže zbývá vyřešit, co se teda bude učit.
Problém toho, co učit budoucí učitele je velmi nesnadný a mnozí se tím rozhodně zabývají. V oborové stránce je jistě potřeba předat dostatečný základ (rozvíjející nejdůležitěji nadhled) v látce, kterou budou učit, ale i v látce, která na ni navazuje. Věřím, že tohoto úkolu se může MFF zhostit s dokonalostí. Bohužel, vzhledem k tomu, že písemku uveřejněnou v minulém článku (z didaktiky matematiky) nenapsala úspěšně ani polovina studentů, něco je asi špatně. Ať už je to tím, že se do 4. ročníku dostali lidé, kteří by tam neměli být, nebo nebyla procvičování základů věnována dostatečná pozornost, situace je nešťastná.
Kořeny problému vidím v přesouvání probírané látky na nevhodné ročníky - konkrétněji to, že těžký náklad učiva student dostává až ve druhém roku studia. Důsledkem toho jsou podle mě dva zásadní negativní jevy. Zaprvé je to velice nevhodné pro studenta, který není dostatečně "chytrý" a který by studiem "neměl" projít. Buď na to přijde pozdě (na konci druháku, kdy už si nepodá přihlášku jinam), a přijde o 3 roky studia, nebo projde díky shovívavosti učitelů dál. Obojí je špatně, takový student dle předpokladu "nemá" projít a rozhodně by neměl nevhodným výběrem školy ztratit více než 1 rok studia. Zadruhé je to ale nevhodné i pro studenta, který je dostatečně chytrý a kterému pak může 1. ročník připadat příliš lehký a může ho demotivovat od studia (mně se to v jistém smyslu stalo). Celkově je postup v 1. roce tak pozvolný, že student získá pocit, že se po něm vlastně nic nechce a studium zvládá bez práce a větší snahy.
Co s tím? Bohužel poslední tendence doby ukazují, že z hlediska minimálně nejbližších pár let, budou na studium učitelství přicházet stále hloupější a (střední školou) méně připravení studenti. Na to má mj. vliv také nízká prestiž učitelství a spousta jiných vysokých škol nabízejích toto vzdělání. Studenti se tak rozdrobují a navíc sem přichází už tak dost málo studentů. Volba toho, přesunout těžké učivo do prvního ročníku, je tedy celkem nemístná, protože by tím zkrátka neprošel skoro nikdo.
Navrhuji tedy: Razantě zvýšit nároky na studenty v prvním ročníku, co se týče vlastní práce. Na lehkém pozvolném prvním ročníku je třeba ve studentech probudit "pracovní atmosféru", něco, co na MFF cítím mezi studenty velmi zřídka a poslední, kdo to drží jsou naši kantoři (kteří jsou opravdu velmi pilní). Zkrátka bych od prvního ročníku očekával ujasnění a bravurní zvládnutí středoškolské látky (s určitým nadhledem) a naučení pracovních zvyklostí typu: odevzdávám každý týden na cvičení domácí úkol, na shrnující předměty píšu seminární práce, zajímám se již o pedagogiku a zapojuji se do aktivit katedry (pro středoškoláky). V druhém ročníku může být na místě prohlubování odborných znalostí. Výsledkem bude, že silnější studenti budou již od prvního ročníku motivováni ke studiu a slabší studenti budou zvyklí pracovat a druhý ročník zvládnou hladčeji. Nebo se mýlím, že za kvalitními znalostmi je cvičení, počítání, promýšlení?

A nyní pár slov k tomu, co je ještě mimo oborovou odbornost třeba naučit budoucího učitele. Tuto látku obsahující předměty se schovávají pod označením pedagogicko-psychologická příprava. Tak zejména si myslím, že by příslušní garanti studia měli aktivně spolupracovat a ujasnit si, co od svých předmětů očekávají. Není přece vhodný přístup být na svém písečku a starat se jen o to své, ale je třeba vidět celý vzdělávací proces z nadhledu a hledat souvislosti. Vycházet ze společně formulovaných cílů. Vzdělání přece není jen soubor znalostí, schopností a dovedností z jednotlivých oblastí. Vzděláváme člověka. A hlavně vzděláváme člověka, který potom bude vzdělávat další lidi. Jak můžeme volat po mezioborových vazbách na střední škole, když naše vzory na vysoké škole tohle nedělají?
Myslím si, že je velkou chybou podléhat mínění, že na výchovu dobrého učitele stačí, když bude učitel mít dostatečný oborový nadhled. Že předměty z pedagogicko-psychologické přípravy budoucím učitelům nic zásadního nedají. A že proto není nutné tyto předměty dále rozvíjet, podporovat a že je nanejvýše budeme trpět jako něco, co nám bylo dáno shora. Vždyť přece spousta dobrých návyků je třeba někdy začít pěstovat. Vždyť učitel musí mít nějaké sociální dovednosti a ty se dají naučit. Je snad člověk, který není přirozeně přátelský a upovídaný, pro učitelskou profesi ihned ztracený? Není, všem těmto věcem se dá naučit. Vždyť učitel musí znát spoustu o paměti, inteligenci, dětech, aby jim mohl dobře porozumět. Samozřejmě, že nejcennější pro rozvíjení všech těchto věcí, jsou praxe. Myslím profesní praxe, až po škole, zkrátka učení. Ale znamená to, že nám vysoká škola v těchto oblastech nic nedá, na nic nás nepřipraví, nevaruje?
Velmi znatelně si nyní (ve své vlastní probíhající praxi) uvědomuji, jak rád bych měl ponětí o mnohých problémech, se kterými se potýkám a neumím je řešit. Jak rád bych měl nějakou odbornou kontrolu, abych ty situace vyřešil správně. Co dělat s lidmi, co opisují, podvádějí, chodí na hodině po třídě, rozbrečí se, jsou rozčilení a nespokojení s výukou, mají samé pětky a nejspíš propadnou, mají dvojky, ale mohli by mít na víc...? Všechno tohle jsem musel v posledních 3 týdnech řešit. Co s nimi? Nevím. Možná bych sám něco vymyslel. Opravdu se na to ale nedá připravit? Ani trochu? Kázeň v školách jde totiž rok od roku dolů a je velmi těžké si dnes vůbec vytvořit nějakou autoritu...

Jaké je mé shrnutí toho, jak by se mělo učit? Myslím, že v oborové části je zásadní důraz na práci - ne na znalosti. Důraz na dovednosti, ne na nadání. A to je třeba ideálně zařídit v dobré pracovní atmosféře. A neoborové části přípravy? Měli bychom si to učení hlavně zkoušet. Trénink nejrůznějších situací a modelů včetně dobře provedené zpětné vazby, abychom si z toho jako studenti odnesli více než jen, že jsme viděli, jak to může vypadat. Rozhodně nestačí ty situace jen vidět, nezapomeňte na to, že před pouhými pár lety jsme podobné situace vídali na střední škole každý den. A často byly špatně řešeny. To je potřeba pochopit a probrat. Takže poslední, co bych vypíchnul, je, že bychom o všech těchto věcech měli moct otevřeně hovořit. Proto mi také přijde vhodné, že jsem napsal na blog, co jsem napsal. Je třeba být otevřený a ještě otevřenější na hodinách. Je zcela evidentní, že na to není atmosféra, když se mi např. nikdo z mých spolužáků k článku nevyjádřil jinak než mezi čtyřma očima.

Na závěr přidám ještě znovu reklamu na seminář Rétorika a komunikace od J. Švece, který je podle mě základní pro všechny budoucí učitele (a v jistém smyslu pro všechny lidi), a myslím si, že by ho studenti měli absolvovat již v prvním ročníku (a třeba nějakou pokračující verzi ještě později - nyní je doporučen pro 3. ročník). Jako ukázku přikladám odkaz na projekt Odyssea, na němž se J. Švec zásadní měrou podílí (je ve vedení). Pro všechny doporučuji alespoň přečtení lekce OSV 8.4 o zpětné vazbě. Ta je podle mého základem pro kvalitní otevřenou atmosféru ve škole i na pracovišti, která tu velmi chybí.

3 comments:

Anonymous said...

Milý Adame, je mi líto, že ti atmosféra na katedře didaktiky matematiky nepřipadá přívětivá a otevřená. Jako studentka této katedry s tebou nesouhlasím. Mám pocit, že se mohu na kohokoliv z naší katedry obrátit s prosbou o pomoc, o radu... a vždy, když jsem to udělala, setkala jsem se vstřícností ze strany přednášejících, vyučujících, cvičících. Změny ve studijních plánech budou, neboť končí akreditace a součástí nové (dlouho připravované) akreditace jsou (řekla bych celkem citelné) změny ve studijních plánech, které by měli zkvalitnit učitelské studium. Máš pravdu, že se o tvém článku diskutuje. Já sama ho vnímám jako velmi útočný. A upřímně se nyní obávám i tvé další reakce. Jestli ti jde o to rozbouřit vody, povedlo se ti to. Jestli ti jde o to, demonstrovat nedostatky didaktických přednášek a jejich přednášejících, povedlo se ti to. (I přesto, že ses žádného spolužáka na jeho pohled nezeptal a jediná možnost, jak na tebe reagovat, je následovat tě a "vylít" si veřejně srdce...) A jestli ti jde o to, udělat blbce ze studentů učitelství, gratuluji, povedlo se ti to. Já si v tuto chvíli totiž jak blbec připadám. První ročník maftyzu učitelského studia mi nepřipadal vůbec jednoduchý. Po přečtení tvého článku mám pocit, za na mff nemám co dělat. Jak je pak ovšem možné, že z předmětů, které jsem si zapsala na obecné matematice mám "výborně"? Asi náhoda... přiznávám Zajíčkovu analýzu jsem neměla, ty (pokud vím ano). Pak se ovšem musím zeptat: na základě čeho ti první ročník připadá jednoduchý? Pokud vím, ty jsi absolvoval první ročník studia na obecné matematice, nikoliv na učitelství... na základě čeho tedy tak soudíš? Na základě prohlédnutí si Karolinky?

Meldath said...

Díky moc za reakci. Je vidět, že příliš málo vysvětluji. Možná proto, že mi některé z těch pocitů vrostly do hlavy už dávno...
Nejdřív tedy k atmosféře obecně. Bavil jsem se o tom s mnohými (i introvertnějšími i extrovertnějšími) mffáky a shodli jsme se na tom, že atmosféra není nejlepší. Pár pozorování:
1) Na informatice (odborné) jsou na prváky, řekl bych, mnohem lépe připravení. Semináře typu IPS, cvičení vedená často lidmi, kteří od začátku nabízejí tykání, otevřené dveře do pracoven a neustálé zvaní, pokud jsme něčemu nerozuměli. Vyzdvihuji hlavně lidi kolem Martina Mareše a Tomáše Vally, jak jsem je poznal já.
2) Z toho, co jsem slyšel i sám zažil, na KDF jsou na tom kantoři s blízkostí a přátelskostí vztahů se studenty také mnohem lépe (někdy tykání, veselá atmosféra, probírání věcí ve volném čase, ochota a vybízení k aktivitě).
3) Na matematice, kde jsem studoval (hlavně odborné), se až na výjimky pohybujeme v prostředí, kdy se každý bojí říct, že něčemu nerozumí, kantor není v takovém kontaktu se studenty, a i když se mnohdy na cvičení někteří úporně snaží studenty nějak rozmluvit, často to končí katastrofálně (prostě všichni zarytě mlčí). Takových hodin jsem zažil víc než dost.

Z těchto (plus z vyprávení o atmosféře na jiných školách v cizině) pozorování usuzuji, že atmosféra je přinejmenším nepodnětná. Možná není dost výstižné říct, že není otevřená - protože ze strany učitelů často otevřená je! Rozhodně ano! Ale ne ze strany studentů. Málokdo řekne učiteli (napíše do ankety) pořádně, co si myslí. Prostě na to není atmosféra - na tom se shodneme? Student se bojí před učitelem odkrýt, aby třeba náhodou nepoznal, jak je hloupý. Já už to teď nevydržel, a všichni vidí, jak jsem nemožný... To je ale cena, kterou platím za větší otevřenost, která mi přijde důležitější.

Takže ze strany učitelů často problém nevidím tolik jako ze strany studentů. Ale na rozlomení ledů mezi studenty mohou zase působit jejich učitelé a škola jako taková. Na to nestačí, aby byli učitelé ochotní studenta vyslechnout, ale musí je i "podporovat", aby se jim otevřeli. Učitel musí své studenty milovat.

Za sebe cítím ještě trochu jiný problém, o kterém se možná rozepíšu jindy. Je to problém toho, že mám někdy pocit, že nás ten druhý sice slyší, ale to je všechno. Opravdové vyslechnutí to ale není. Nevím... Cítíte to taky?

Meldath said...

Problém s tím, z koho jsem udělal blbce. Vím, že pro některé jsem největší blbec asi já. Rozhodně kvůli své útočnosti. Snažím se ale zkrátka o naprostou upřímnost, i když to bolí. Nebaví mě už nějaké diplomatické řeči. Do SKASu bych se asi nedostal. Velmi ti přeji, aby se ti povedlo rozvíjet tvůj první volební bod: "Pomáhat vytvářet podnětnou atmosféru pro tvůrčí činnost studentů." Myslím, že to je velmi důležité a souvisí to s tou "pracovní atmosférou", o které se zmiňuji v článku. Přijde mi to opravdu líto, že takovou písemku polovina mých spolužáků nenapsala. A nepřijde mi, že by to byla vyloženě jejich chyba, naopak si myslím, že je to chyba celkového přístupu ke studiu. Měli jsme snad málo odborných předmětů? Ne. Ale asi jsme těch příkladů za život málo sami spočítali, abychom měli zažito a jasno, jak se co řeší.

Tím se dostávám k odpovědi na tvou otázku, co mi přišlo v prvním ročníku tak lehké. Nebyla to míra toho, co po nás chtěli u zkoušky, toho bylo netriviálního opravdu hodně. Nebylo to ani o tom, že bych měl pocit, že nemám co dělat. Lehké mi přišlo ale to, co jsem v součtu musel vynaložit za práci. Ať už během semestru, nebo ve zkouškovém. Možná jsem výjimka, ale u mě to vypadalo tak, že během semestru jsem doma nedělal nic a o zkouškovém jsem se naučil za co nejkratší čas to šlo, abych dal zkoušku za 3. (Zkoušek jsem měl hodně, jinak bych to nestíhal.) Zkrátka se mi snadno stalo, že jsem upřednostnil kvantitu před kvalitou. A bylo mi to umožněno. A to je ve zkratce to, co si myslím, že by mi MFF nemělo umožnit. Jak - to už je na další diskuzi...

Jinak můj pocit o lehkosti 1. ročníku se možná netýká stávajícího studia - tedy tím spíš ne třeba tebe - jako spíš právě mého pocitu z prohlédnutí studijních plánů právě v té nové akreditaci plánované za 2 roky. (Je k dispozici v sisu.) Z ní mám právě ještě větší pocit, že v prvním ročníku se bude prakticky "opakovat" střední škola - s čímž pro učitelství vlastně i souhlasím. Jen varuji, že tímto snížením úrovně vyžadovaných znalostí se nesmíme dopustit také snížení nároků na studenty - ty je třeba s tímto naopak zvýšit. Jinak se opravdu snadno stane, že budeš mít studenty před bakalářskými státnicemi, kteří nejsou schopni udělat druhácké předměty. A to je chyba, nebo ne?

Druhá věc souvisejicí s lehkostí prvního ročníku je porovnání s druhým ročníkem. Na odborné matice (opravdu nevím, jak přesně na učitelství) mi přišel druhý ročník nesrovnatelně těžší než první. A dozvěděl jsem se, že dříve byla ona těžší látka "vyhazovací" v prváku. Přesunutím do druháku se ale vzhledem k línosti studentů z prvního ročníku nestala "nevyhazovací"...